۳ بهمن ۱۳۸۸

انواع گلهای آپارتمانی

( نوسنده : محمد قاسم حیدری)
دوستان نهایت گرامی امید وارم این مطلب مفید واقع شود، این گلها برای تزیین آپارتمان های شما با گل زندگی کنید.

1نام فارسی : آرالیا


فارسي اصيل : ندارد

نام علمی : Aralia

خانواده : Araliaceae

نام انگلیسی : Fatsia

گياهي متعقل به خانواده «آرالياسه» برگها شبيه پاپيتال و پنجه‌اي با هفت بريدگي عميق، هميشه سبز، با رنگ سبز روشن و براق، سريع‌الرشد و ارزان و نگهداري آن ساده است، در بعضي كتب، آن را به نام «فاتسياژايونيكا» مي‌شناسند، برگها نسبت به ماده براق كننده شيميايي حساس هستند، در اواسط تابستان گلهاي سفيد ريز به صورت خوشه ظاهر مي‌گردند.
آرالياي برگ درشت يا آرالياي چناري، فرم نسبتاً درختچه‌اي، ساقه سبز و قطور و برگ‌هاي درشت و شبيه برگ چنار دارد. بسيار مناسب سالن‌ها و اماكن سرد مي‌باشد.


گياه ديگر آرالياي الگاتيسما يا آرالياي پنجه طلايي است که برگ‌هاي ظريف، کشيده و بسيار باريک دارد. رنگ برگ‌هاي آن قهوه‌اي تا قرمز مايل به قهوه‌اي است که منظره چتر را براي گياه فراهم مي‌کند و از گياهان بسيار زيباي آپارتماني است. اين گياه شرايط بهتر و مناسب‌تري را نسبت به‌ آرالياي چتري نياز دارد.

نیازهای اکولوژیکی :

نور: اگر چه مكانهاي پر نور را ترجيح مي‌دهد ولي در نيم سايه و نيم آفتاب قابل نگهداري است.

حرارت : مقاوم به تغييرات درجه حرارت، قابليت تحمل زيادي دارد و درجه حرارت صفر تا 21 درجه سانتيگراد به رشد خود ادامه مي‌دهد.

آبیاری : متوسط، خاك را در تابستان هميشه مرطوب نگهداريد در تابستان هفته‌اي 2 بار و در زمستان هفته‌اي يكبار به آبياري احتياج دارد.

رطوبت : در تابستان هر روز و در زمستان دو بار در هفته احتياج به غبار پاشي دارد، گياه شديداً رطوبت
دوست است.

اسیدیته : 8-7 قلیایی

طرز تکثیر : کاشت بذر در اوایل بهار در حرارت 13-10 درجه- قلمه از پاجوشهای ساقه در اوایل بهار-تکثیر آرالیا چناری قلمه‌هاي نيمه خشبي ساقه در سيستم ميست و يا فاقد سيستم ميست با درجه حرارت 20 تا 25 درجه سانتي‌گراد
تکثير آرالیا پنجه طلایی بوسيله قلمه‌هاي نيمه خشبي ساقه صورت مي‌گيرد و بهتر است که تکثير آن در محيط‌ حاوي هورمون‌هاي ريشه زا انجام گيرد.

میزان کود مورد نیاز : gr 3 در لیتر هر 2 هفته یکبار از فروردین تا مهر

خاک مورد نیاز : خاک جنگلی یا مخلوطی از خاک باغچه و خاک برگ و کمی ماسه
تعويض گلدان : هر سال با شروع فصل رشد گلدان را فقط با يك اندازه بزرگتر تعويض نماييد، گياه دوست دارد ريشه‌هايش نزديك بهم باشد از گلدان خيلي بزرگ استفاده نگنيد. چنانچه شاخه‌ها دراز و منحرف و فاصله برگها زياد باشد پس از تعويض گلدان احتمال دارد انتهاي شاخه‌ها بشكند، محل قطع شده را با گرد گوگرد ضد عفوني كنيد.
تميز نمودن برگها : برگها باندازه كافي پهن هستند كه بتوان با پارچه يا اسفنج مرطوب آنها را تميز نمود، از مواد براق كننده شيميائي استفاده نكنيد:‌ در صورت تمايل هر 6 هفته يكبار

عوارض و درمان :
ساقه دراز وضعيت و فاصله بين دو برگ زياد است : خيلي گرم است گياه را به محل خنك ‌تر و مملو از اكسيژن منتقل نماييد، غبار پاشي با آب ولرم و سبك فراموش نفرمائيد.
برگها در بعضي از واريته‌هاي آراليا ابلق و داراي لكه‌هاي سفيد كرمي در متن سبز است، واريته‌هاي ابلق نسبت به برگ سبزها رشد كمتري دارند.
گياه خود را انداخته است : آبياري زياد از اندازه و خاك گلدان باتلاقي شده است، اجازه دهيد سطح خاك بين دو آبياري خشك شود سپس آبياري كنيد، ته گلدان با آب زير گلداني در تماس نباشد، زهكش را بازديد نماييد.
برگهاي جوان سياه رنگند : يخ زدگي عامل ان است و گياه در هنگام شب پشت پرده پنجره و در تماس با شيشه بوده است برگهاي صدمه ديده را حذف و گلدان را به محل گرمتري منتقل نمائيد.
برگها رنگ پريده هستند : كمبود مواد غذايي خاك عامل آن است، هر دو هفته يكبار طبق دستور گياه را تغذيه مصنوعي نمائيد.
برگها به طرف پايين خم مي‌شوند : هوا گرم و خشك است، غبار پاشي هفته‌اي دو بار در زمستان و هر روز در تابستان را فراموش نفرمائيد.
برگها سقوط مي‌كنند: گياه خيلي تشنه است گلدان را بمدت 5 دقيقه درون تشت پر از آب قرار دهيد، غبار پاشي روزانه در تابستان فراموش نكنيد.
اگر چه تغذيه مصنوعي انجام شده ولي تعداد برگهاي جوان خيلي كم است : گلدان خيلي بزرگ است گياه بجاي توليد برگ به حجم ريشه‌هاي خود افزوده است، پس از دو سال گلدان جديد را فقط يك درجه بزرگتر انتخاب كنيد.
برگها بد شكل و چسبناك و حشرات سبز رنگي روي آنها به چشم مي‌خورند: هفته‌اي يكبار با سم حشره‌كش نفوذي طبق دستور سمپاشي نماييد تا علايم برطرف گردند.
برگها زرد رنگ و سطح زيرين آنها پر از تار عنكبوت است: عارضه مربوط به حمله كنه‌هاي قرمز ريز است، با سم كنه كش هر چهارده روز يكبار طبق دستور سمپاشي نمائيد، غبار پاشي در كاهش آفت موثر است.

نام فارسی رایج: کاج مطبق

فارسي اصيل : كپي ناژ (كپي = ميمون +ناژ = كاج) اشاره به معني ريشه نام لاتين آن

نام علمی : Araucaria excelsa

خانواده : اشکوبیان Araucariaceae

نام انگلیسی : Norfolk Island pine زیستگاه اصلی : جزیره نورفولک استرالیا

نوعی کاج سوزنی است ، اشکوبیان درختان همیشه‌سبزی هستند راسته کاجیان (Pinales)، رده ناژویان (Pinopsida)، دستهٔ مَخروطیان (Coniferae یا Pinophyta).
کاج مطبق گياهي با شاخه‌هاي طبقه طبقه شده و کاملاً منظم است. نهال‌هاي يك ساله و دو ساله اين گياه در گلخانه پرورش داده شده داراي قلمه‌هاي يكسان است. رشد كاج مطبق بسيار كند و هر سال يك طبقه و يا حداكثر دو طبقه بر طبقات خود مي‌افزاد

نیازهای اکولوژیکی :

نور: متوسط (اگرچه سايه را تحمل مي‌كند ولي نزديك به پنجره با نور ملايم نگهداري كنيد البته قابليت نگهداري در آفتاب را نيز دارد كه بهتر است در بهار و تابستان آنرا در خارج از آپارتمان نگهداري كنيد. در نور كامل بدون تابش آفتاب سبزتر مي‌ماند ولي در آفتاب بهتر رشد مي‌كند. هر چند وقت يك‌بار آنرا 180 درجه بچرخانيد تا به طرف نور منحرف نشود).

حرارت : متوسط ( قابليت تحمل همه دما‌ها را دارد به همين دليل مي‌توان آنرا در داخل يا خارج از آپارتمان نگهداري كرد. (به عنوان گياه باغچه‌اي و آپارتماني كاربرد دارد). نوسان‌هاي حرارتي براي
گياه خيلي مناسب نيست.


آبیاری : متوسط رطوبت : زیاد تا متوسط اسیدیته : 6 کمی اسیدی


طرز تکثیر : قلمه سر شاخه در حرارت 16-13 بذر در بهار در درجه 13-10
قلمه باید از انتها ی ساقه گیاه باشد در غیر اینصورت گیاه حاصل کج در می‌آید. نکته: در نوک این کاج ساقه فوقانی قرار دارد که به صورت عمودی و رو به بالا است. اگر این ساقه آسیب ببیند و یا قطع شود برابر است با از بین رفتن کامل گیاه. پس بسیار مراقب این قسمت از گیاه باشید

میزان کود مورد نیاز : gr 2 در لیتر هر سه هفته یکبار از فروردین تا شهریور

خاک مورد نیاز : مخلوطی از دو قسمت خاکبرگ یک قسمت تورب و یک قسمت ماسه

تعويض گلدان: قبل ازاينكه ارتفاع گياه به يك متر برسد هر سال گلدان را با يك درجه بزرگتر تعويض نماييد پس از آن سطح گلدان را با آرامي خارج و با خاك كمپوست نو تعويض نماييد

تميز نمودن برگها: غبار پاشي با آبفشان در اين خصوص كافي است، از مواد براق كننده شيميايي استفاده نكنيد. زيبايي اين گیاه در داشتن برگهاي سوزني شفاف در طبقات و محيط جانبي تنه اصلي است براي اين منظور سعي كنيد از دستمالي كردن برگهاي سوزني و استفاده از مواد براق كننده جلوگيري و با آب فشان رطوبت گياه را تامين نماييد
هرس : شاخه‌هاي خشك پاييني را تا انتها قطع كنيد. پودر گوگرد و روغن وازلين به محل قطع بماليد.
عوارض و درمان :
رشد گياه متوقف شده است: ريشه‌ها را بازديد كنيد اگر متراكم شده‌اند زمان تعويض گلدان فرا رسيده است.
زخمهاي سفيد پنبه‌اي شكل و سفيد رنگ در قاعده برگها تشكيل شده است: حشره آفت باعث اين نارسايي است هر 14 روز يكبار با سم حشره‌كش طبق دستور سمپاشي كنيد و يا با پنبه آغشته محلول به سم روي شاخه بماليد.
برگها متمايل به سفيدي هستند: اشعه مسقتيم آفتاب مخصوصاً از پشت شيشه عامل آن است گياه را به محلي با نور غير مستقيم انتقال دهيد.
برگها سبز هستند ولي مي‌ريزند: آبياري زياده از اندازه باعث اين عارضه است، آبياري را متوقف كنيد تا سطح خشك شود سپس آبياري را با ميزان كمتري انجام دهيد.
برگهاي شاخه‌هاي پايين مي‌ريزند: گياه پير شده است اگر تاريكي زياد از اندازه باشد، گياه را به محل روشن‌تر انتقال دهيد و شاخه‌هاي خشك شده را با چاقو و يا قيچي تيز حذف نماييد.
شاخه‌هاي باريك و علفي هستند: تغذيه مصنوعي تجويز مي‌گردد، ميزان مواد غذايي را دو برابر كنيد.
برگهاي سوزني زرد و قهوه‌اي شده و مي‌ريزند: هوا گرم و خشك است، گلدان را به محل خنك‌تر با اكسيژن فراوان منتقل كنيد، آبياري و آبفشاني را فراموش نفرماييد.
حشرات ريز سبز رنگ روي برگهاي سوزني ظاهر و برگها چسبناك شده‌اند: هر 14 روز يكبار با يك سم حشره‌كش نفوذي طبق دستور سمپاشي نماييد تاعلايم برطرف گردند.
شاخه‌ها بطرف پايين خم شده‌اند: هوا خيلي سرد است، گياه را به محل گرمتري منتقل نماييد.

نام فارسی : آزالیا

نام علمی : Azalea indica

خانواده : Ericaceae

نام انگلیسی : Indian Azalea

آزاليا در رنگ‌هاي مختلف و اندازه‌هاي گوناگون و فرم‌هاي پُر پَر و كم پَر يافت مي‌شود.
از آنجا كه گياه به استراحت تابستانه احتياج دارد، اوايل بهار گياه را به زير سايه درختان انتقال دهيد تا رشد رويشي داشته و سپس در اوايل تابستان سر برداري از گياه را انجام دهيد و بخش‌هاي هَرَس شده را به عنوان قلمه استفاده كنيد (قلمه‌هاي نيمه خشبي آزاليا در فصل تابستان براي ريشه زايي بسيار مناسب هستند). بعد از سر برداري گياه به تغذيه کامل نياز دارد که آن را با يک کود کامل مورد تغذيه قرار مي‌دهيم، تا همه عناصر ماکرو المنت و ميکرو المنت را با هم دريافت کنند. در اوايل پاييز با پايين آمدن درجه حرارت گياه را مدتي در شرايط آب و هواي آزاد نگه مي‌داريم. در اين حالت گياهان براي مدتي نيازمند درجه حرارت پايين (در حدود 10 تا 15 درجه سانتي‌گراد) هستند. لذا چنانچه اين دوره را طي نکنند و همواره در يک درجه حرارت يکنواخت به سر برند گل دهي آن‌ها با تأخير انجام مي‌شود. پس از طي اين دوره آن‌ها را به جايي با درجه حرارت ثابت و نور غيرمستقيم منتقل مي‌كنيم، تا در زمستان آينده مجدداً به گل روند.
در بين ارقام آزاليا، آزالياي پُر پَر دوره گل دهي کوتاهتري دارد ولي آزالياي کم پر مي‌تواند در يک دوره طولاني 3 تا 5 ماهه گلدار باشد. آزاليا در مکان‌هايي که آبياري يا تغذيه به کمک محلول‌هاي غذايي کاهنده PH محيط انجام مي‌گيرد، انجام مي‌شود. اگر گياه همواره با محلول غذايي خاصي پرورش مي‌شود بهتر است در بين دفعات تغذيه از محلولي که PH محيط را پايين مي‌آورد، استفاده کنيد.
آزالياهايي که با آب‌هاي سخت و سنگين آبياري مي‌شوند، کيفيت گل‌هايشان مطلوب نيست، بنابراين کيفيت آبياري بر روي عملکرد و کيفيت محصول نقش مهم و تعيين کننده‌اي دارد.
زرد شدن برگ‌هاي آزاليا چنانچه با ريزش همراه نباشد به علت فقر آهن يا روي است. خاک‌هايي که PHبالايي دارند و جذب آهن در آن‌ها براحتي صورت نمي‌گيرد باعث زرد شدن برگ گياهان مي‌شوند. اما اگر اين زردي همراه با ريزش برگ باشد معمولاً بايد به شرايط رطوبتي محيط توجه کرد.
اگر جوانه‌هاي رويشي قبل از رويش گل حذف نشود و رشد رويشي ادامه پيدا كند گل‌ها قادر به شکوفايي کامل نيستند و اصطلاحاً Blooming براي گل اتفاق نمي‌افتد.


نیازهای اکولوژیکی :

نور: متوسط حرارت : متوسط آبیاری : زیاد تا متوسط

رطوبت : زیاد 65-60 % اسیدیته : 5-4 اسیدی

طرز تکثیر : قلمه به طول cm 8-5 نیمه خشبی در اواخر بهار در حرارت 16 درجه

میزان کود مورد نیاز : gr 3 در لیتر هر هفته یکبار از فروردین تا شهریور

خاک مورد نیاز : خاك متوسط وغني (پیت ماس + خاکبرگ حاصله از برگ کاج + کود
دامی )


بیماری ها :

شکل گیاه غیر طبیعی شاخه ها دراز و منحرف: احتیاج به هرس دارد

حلقه های سفید رنگ روی برگ ها: حشره آفت ،سمپاشی با حشره کش نفوذی هفته ای یک بار

پوستک هایی اطراف گل دیده می شود: کاملاً طبیعی

برگ ها سیاه می شوند: سردی هوا، آبیاری با آب باران یا آب جوشیده – غبار پاشی

برگ ها سبز کمرنگ: کمبود نور و زیاد بودن کلسیوم خاک

حشرات اطراف گلها: سمپاشی با حشره کش نفوذی هر 2 هفته 1 بار

غنچه ها باز نمی شوند: آبیاری بیش از حد- هوای گرم، افزایش فاصله بین دو آبیاری

برگ جدید ریز و عدم تشکیل گل: کمبود مواد غذایی از ظهور جوانه تا آخر گلدهی کود دهی

روی برگ و گل لکه های قهوه ای تیره: اثر براق کننده شیمیایی یا سموم
برگها کرکدار: کاملاً طبیعی

برگ ها و گلها خشک: زیاد یا کمی آبیاری – گرم و خشک بودن هوا

نام فارسی : اسپاتی فیلوم (عروس پشت پرده)

نام علمی : Spathiphyllu

خانواده : Araceae

نام انگلیسی : Spather flower


خصوصیات :
ارتفاع 25 _ 30 سانتيمتر
برگهایش بلند و کشیده و سبز پررنگ- رگبرگها از دور نمايان- گلها كوچك ، بر روي سنبله سفيد استوانه اي به طول حدود 3 سانتيمتر، اين سنبله توسط اسپات ( برگ تغيير شكل يافته شبيه قاشق)
سفيد رنگ پوشيده شده است. گياه سريع‌الرشدي مي‌باشد، بومی کلمبیا است.


نیازهای اکولوژیکی :

نور: متوسط نسبت به سايه كم و بيش مقاوم است و در پاسيوها خوب رشد ميكند

حرارت : زیاد آبیاری : متوسط

رطوبت : متوسط تا زیاد اسیدیته : 6 کمی اسیدی

طرز تکثیر : تقسیم بونه در اوایل بهار- کاشت بذر در بهار

میزان کود مورد نیاز : gr 2 در لیتر هر 2 هفته یکبار از فروردین تا مهر(کود زیاد باعث قهوه ای شدن نوک برگ ها می شود)

خاک مورد نیاز : مخلوطي مساوي از تورب + ماسه + خاكبرگ پوسيده + خاك باغچه بدون بذر علف هرز

فارسي رايج : سپر گرده، عبائي
فارسي اصيل : سپرگرده (اشاره به معني لاتين و شكل كلاله آن)
نام علمی : Aspidistra

خانواده: Liliaceae
نام انگليسي : فولاديcast iron plant
مقاوم‌ترين گياه آپارتماني و قابل سازش با شرايط آپارتمان بطوري كه گياه فولادي نام گرفته است، زادگاهش ژاپن است، برگها بلند و كشيده به شكل برگ ذرت، الياف مقاوم و به رنگ سبز تيره است برگها مستقيما از ساقه زير زمين خارج مي‌گردند به طوريكه به نظر مي‌رسد برگها از زير خاك روييده‌اند، واريته ابلق آن با برگهايي به رنگ سبز و كرمي سبز و ركمي در گلفروشي‌ها موجود و مقاومت آن كمتر از برگ سبز است، گلهاي بنفش رنگ و گرد در سطح خاك گلدان ظاهر مي‌گردد كه جنبه تزئيني ندراد.
نيازهای اکولوژیکی :
نور : نيم‌سايه نيم‌آفتاب را ترجيح مي‌دهد، نور كامل آفتاب باعث ايجاد لكه‌هاي سوخته در برگ مي‌گردد.
دما: بهترين درجه حرارت، حرارت مناسب براي زندگي در اتاق است.
آبياري: در زمستان هفته‌اي يكبار (اگر درجه حرارت پايين 10 درجه باشد هر ده روز يكبار)، در تابستان هفته‌اي دو بار، اجازه دهيد بين دو آبياري سطح خاك گلدان خشك شود.
رطوبت: در زمستان غبار پاشي لازم نيست ولي تابستان جهت تامين رطوبت هفته‌اي يكبار غبار پاشي نمائيد.
تغذيه : در بهار و تابستان هر ماه يكبار با كود مايع يا جامد مخصوص گياهان زينتي گلدان را تغذيه مصنوعي نماييد تغذيه بيش از اندازه شكاف برداشتن برگها مي‌گردد، واريته‌هاي ابلق را تغذيه نكنيد.
خاك مناسب : خاكهاي ليموني براي نژادهاي برگ سبز و كمپوست بدون كود براي واريته‌هاي ابلق توصيه مي‌گردد.
تميز نمودن برگها: با پارچه يا اسفنج مرطوب هفته‌اي يكبار برگها را تميز نماييد، از مواد براق كننده شيميايي استفاده نكنيد.
تكثير: تقسيم ساقه‌هاي زير زميني در مواقع تعويض گلدان در بهار.تقسيم ريشه : الف – زماني فرا مي‌رسد كه گلدان تكافوي حجم ريشه را نمي‌نمايد و در حالت تركيدن است، در بهار گياه را از گلدان خارج نموده و به نرمي خاكهاي اطراف ريشه‌ها كنار بزنيد. وضع ريشه‌ها و چگونگي توليد ساقه‌هاي زيرزميني به شما مي‌گويد كه از گياه مادري چند گلدان تهيه و تكثير نماييد، با كادر تيز گياه را تقسيم و در گلدانهاي كوچكتر جديد كاشت نماييد، براي مدت دو روز آبياري نكنيد.
عواض و درمان:
زخمها سفيد پنبه‌اي در سطح زيرين برگها بوجود آمده‌اند: حمله حشره مخصوص باعث اين عارضه است، هر دور هفته يكبار با سم حشره‌كش نفوذي طبق دستور سمپاشي نماييد تا علايم برطرف گردند، با پنبه آغشته به سم هم مي‌توانيد لكه‌ها را خيس نماييد.
برگها رو به زردي مي‌روند و سقوط مي‌كنند: آبياري بيش از اندازه است، اجازه دهيد در فاصله بين دو آبياري سطح خاك خشك شود زهكش را بازديد نماييد.
برگها شكاف بر مي‌دارند: تغذيه زياد است، آن را تا تابستان آينده متوقف كنيد تغذيه را هر ماه فقط يكبار و با نصف ميزان توصيه شده انجام دهيد.
برگها نرم و آبكي سبز تيره هستند: هواي خيلي سرد يا يخ زدگي موجب آن است گياه را به محل گرمتري منتقل نماييد.
در طول رگبرگها نقاط زرد رنگ مشاهده مي‌گردد و لكه‌هاي قهوه‌اي روي ساقه و سطح زيرين برگها ظاهر شده‌اند: حشره آفت عامل اين عارضه است، با سم حشره‌كش نفوذي هر ماه يكبار طبق دستور سمپاشي نماييد. تا علايم برطرف گردند.
لكه‌هاي سوخته و قهوه‌اي روي برگها مشاهده مي‌گردند: گياه را از اشعه مستقيم آفتاب در امان نگهداريد، برگهاي صدمه ديده را از قاعده قطع نماييد.
برگها داراي نقاط ريز قهوه‌اي هستند: ضايعه مربوط به استفاده از مواد براق كننده است، از آنها استفاده نكنيد، پارچه و اسفنج مرطوب به كار ببريد.
برگها رنگ پريده هستند: هوا خشك و خاك گلدان ضعيف است، گلدان را تعويض و گياه را آبياري نماييد.
برگها رنگ خود را از دست داده و در سطح زيرين آنها تارهاي عنكبوتي مشاهده مي‌گردد: عامل آن كنه قرمز ريز است،‌هر 14 روز يكبار با سم كنه‌كش طبق دستور سمپاشي نماييد. غبار پاشي در كاهش آفات موثر است.

نام فارسی: اشوریا (ساق عروس)

نام علمی : Echeveria
خانواده Crassulaceae :
سرزمين مادری: مکزيک
سه نوع اشوريا Echeveria وجود دارد:
- اشورياي سبز؛
- اشورياي قهوه‌اي؛
- اشورياي نقره‌اي
اشورياي سبز رشد نسبتاً کمي دارد و بوسيله قلمه ساقه و بذر تکثير مي‌شود. بخش گل دهنده اشورياي سبز يک ساقه بلند با گل‌هاي سفيد است که جنبه زينتي ندارد.
اشورياي نقره‌اي برگ‌هاي سدري و نقره‌اي رنگي دارد، شاخه گل دهنده آن گل‌هاي سفيد غير متراکمي را بوجود مي‌آورد كه جنبه زينتي ندارد.

اشورياي قهوه‌اي يا درختي گرچه برگ‌ها يک محور دايره‌اي درست مي‌کنند ولي تراکم برگ‌ها به اندازه دو تا اشورياي قبلي نيست و ساقه گل دهنده بسيار بلندي با گل‌هاي بسيار زيبا دارد.

گل‌هاي اشورياي درختي ساقه بلندي به طول 25/1 – 1 متر و گل‌هاي متنوع در زمستان بوجود مي‌آورد. اين گل‌ها بعنوان کات فلاور و گل خشک بريده قابل استفاده هستند.

تعدادي از گياهان خانواده کراسولا بعنوان Cover plant قابل مصرف هستند. در مناطقي که خطر يخبندان نباشد مناطق مرطوب و جاهايي که PH خاک اسيدي است از انواع سدوم‌ها بعنوان پوشش گياهي استفاده مي‌کنند.

تا کنون متجاوز از دويست گونه اشوريا شناسايی شده است.
مشخصات ظاهری:گياه کوچکی است با برگ‏های ريز و ضخيم و آبدار، برگ‏ها به طور متراکم در کنار يکديگر قرار دارند.
در طول فصل بهار و تابستان روی ساقه‏های نازک گل‏دهنده، گل‏های قرمزرنگی ظاهر می‏شود که زيبايی خاصی دارد.
مراقبت‏های لازم
معمولاً در فلاورباکس‏ها و گلدان‏هايی که مجموعه‏ای از کاکتوس‏ها را در خود دارد، اشوريا هم نگهداری می‏شود. اشوريا به آسانی می‏تواند با کاکتوس‏ها کنار بيايد زيرا طريقه پرورش آنها يکسان است.
آبياری: در زمستان آبياری را تقريبا متوقف کنيد و هر ماه به مقدار کم گياه را آبياری کنيد. در تابستان هر هفته يک بار به آن آب بدهيد و خاک را خشک نگه داريد.
خاک: خاک مناسب برای اشوريا مخلوطی است از خاک باغچه، کودبرگ، ماسه و خاک رس به نسبت مساوی.
کود دهی: کودهای تقويتی را از اوايل بهار تا اواخر تابستان هر دو هفته يک بار مورد استفاده قرار دهيد.
تکثیر : قلمه زدن مناسب‏ترين روش برای تکثير اشوريا است. در بهار يا تابستان به ازدياد اين گياه اقدام کنيد. هر قسمتی از ساقه يا برگ که با خاک مرطوب تماس داشته باشد ريشه می‏زند.

آفلاندرا
نام علمی : Aphelandra spuarrosa
خانواده Acanthaceae :

آفلاندرا گیاهی است از خانواده آکانتاسه ، با برگ های دائمی که در مناطق حاره رشد و نمو می کند.
در گلگاری آفلاندرا یک گیاه گلدانی است با برگهای پهن و نسبتاً کشیده، متقابل و با نوک باریک به رنگ سبز براق با رگبرگ های اصلی و فرعی سفید مایل به سبز همراه با خوشه گلی که چهارگوش بوده و گلهایی به رنگ قرمز و زرد و در مجموع آفلاندرا گیاه بسیار زیبایی است.

نیازهای اکولوژیکی:

نور: در خانه ها در محل نسبتاً سایه شاخه های آفلاندرا رشد زیادی کرده و به سمت نور کشیده می شود که پس از آنکه این شاخه ها برگ های خود را از دست می دهند گلدان کم پشت به نظر می رسد. برای جلوگیری از این مشکل باید گلدان آفلاندرا را در فصل رویش در محلی روشن و دور از آفتاب مستقیم قرار داد.

آبیاری: در زمان گلدهی در پائیز به آب کمی فقط برای جلوگیری از پژمردگی نیاز دارد.

خاک: باید از مواد آلی غنی باشده که استفاده از تورب مخلوط با خاک آن توصیه می شود.

تکثیر : هم از طریق کاشت بذر و هم از طریق گرفتن قلمه های خشبی همراه با دو برگ ، در همه فصول سال امکان پذیر است.

در زمستان نباید آفلاندرا را در جای سرد قرار داد .در بهار باید گلدان آفلاندرا را عوض کرد و در محل روشن و مناسب رشد قرار داد.

آکالیفا مارژیناتا (آکالیف)

نام علمی : Acalypha marginata

خانواده Euphorbiaceae :

بومي جنوب آسيا است

گياهي است با برگ‌هاي سبز درشت و متناوب با لبه‌ي مضرس (دندانه‌دار)، بيضي شكل با نوك تيز و كركي، گل‌آذين آن شاتون‌ بلند و قرمز رنگ و شبيه دم روباه مي‌باشد.
آكاليف در تمام مدت سال گل مي‌كند، منتهي در بهار و تابستان گل آن بيشتر است. نگهداري آكاليف در آپارتمان مشكل است و اغلب برگ‌هاي آن مي‌ريزد، معمولاً جوانه انتهايي ساقه‌ي گياهان مسن را هرس كرده تا شاخه‌هاي جانبي شروع به رشد نمايند. ازدياد اين گياه به وسيله قلمه خشبي در فروردين در حرارت بستر 21 درجه سانتي‌گراد صورت مي‌گيرد. اين گياه خيلي پر ريشه است و نياز زيادي به كود ازته دارد و اگر كود مورد نياز آن تامين نشود برگ‌ها فوراً زرد مي‌شوند.

گونه های آکالیف :
آكاليفا مارجيناتا Acalypha marginata
آکاليفا مارجيناتا يا آكاليفاي برگي گياهي است که برگ‌هاي سبز تيره مايل به قهوه‌اي، شاتون‌هاي صورتي کوتاه و يک ساقه چوبي و ايستاده دارد. در شرايط کشور ما بعنوان يک گياه آپارتماني داخل منزل قابل نگهداري است.
آكاليفا هيزپيدا Acalypha hispida
گونه ديگر از خانواده فرفيون‌ها آکاليفا هيزپيدا است که برگ‌هاي سبز درخشان و شاتون‌هاي رنگي بلند و ساقه چوبي دارد. آکاليفا‌ها بوسيله قلمه ساقه از نوع نيمه خشبي قابل تکثير هستند. زمان برداشت اين قلمه‌ها در اواسط بهار است يعني زماني که درجه حرارت محيط ريشه زايي حدود 20 تا 24 درجه سانتي‌گراد و رطوبت نسبي 80 % باشد. بعد از 15 روز ريشه‌زايي اتفاق مي‌افتد و بعد از ريشه زايي،گياه به محل اصلي خود در گلدان‌هايي که حاوي خاک مرغوب زراعي هستند انتقال مي‌يابد. ترکيب خاكي آکاليفا، مخلوطي از دو قسمت خاک برگ و پيت، يک قسمت ماسه و يك قسمت كود دامي پوسيده است. در نگهداري گياهان جنس آکاليفا، رطوبت نسبي محيط اثر مثبتي روي حفظ برگ‌ها دارد بههمين دليل رطوبت نسبي منزل بايد 65 تا 70 % باشد.
معمولاً آکاليفاي سبز قابليت نگهداري بهتري دارد، و مقاومتش نسبت به شرايط نامساعد محيطي بهتر است. از آنجا که ريزش برگ در آکاليفا مارجيناتا يا آكاليفاي برگ رنگي زياد بوده و فقط يک ساقه سخت از گياه باقي مي‌ماند بنابراين آکاليفا هيزپيدا براي نگهداري در منزل سفارش مي‌شود.

نیازهای اکولوژیکی:
نور: در فصول گرم، گلدان آکالیف را از تابش مستقیم خورشید دور سازید. با قرار دادن آکالیف در زیر سایه‏انداز درختان می‏توان آن را از نور آفتاب محافظت کرد

آبیاری:
همه روزه به گیاه آب بدهید و خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. با این همه نباید در میزان آب افراط شود، هر بار فقط مقدار کمی آب در اختیارش بگذارید

رطوبت :رطوبت نسبی زیاد هوا موجب رشد بهتر برگها می‏گردد، اما اگر هوا خشک باشد برگها خیلی زود زرد گشته و می‏ریزند. در مناطق مرطوب می‏توان آکالیف را به سادگی در فضای باز پرورش داد. در صورتی که در داخل آپارتمان نگهداری گردد باید آن را در جای مرطوب قرار داده و آب را مرتبا روی برگها اسپری کرد.

تکثیر :باید در فروردین‏ماه از ساقه‏های ضخیم آن قلمه تهیه کرد. قلمه باید از ساقه‏هایی گرفته شوند که چوبی هستند. این نوع قلمه‏ها قلمه‏های خشبی گفته می‏شوند. بهتر است قلمه از قسمت بالایی ساقه اصلی بریده شود تا ساقه‏های جانبی بهتر رشد کنند. قلمه‏ها را در خاک سبک کاشته و آنها را در جای مرطوب قرار دهید تا رطوبت هوا موجب رشد ریشه گردد.

خاک: خاک مناسب خاکی است که به اندازه کافی دارای خاک برگ و ماسه باشد. همچنین می‏توان از کود پوسیده حیوانی نیز استفاده نمود تا ترکیب ایده‏آلی به دست آید. خاک خنثی یا کمی قلیایی موجب رشد بهتر می‏شود. خاکهای اسیدی برای آکالیف مناسب نیستند

کود: دادن کودهای ازته به آکالیف را فراموش نکنید. کودهای ازته موجب رشد بهتر و سبز شدن برگ ها می گردند.

آفات: مگس سفید، کنه تار عنکبوتی و شپشک آرد آلود از جمله آفات این گیاه هستند.

مشکلات فیزیولوژیک:

زرد شدن برگها که سه علت دارد:
کمبود رطوبت در محیط های آپارتمانی - کمبود کود ازت -عدم تعویض گلدان و رشد زیاد ریشه.

مراقبتهای ویژه :
هرس از اواسط تا اواخر بهار انجام می شود که انواع برگ رنگی هرس بیشتری نیاز دارند برای این منظو رجوانه انتهایی را قطع می کنند تا شاخه های جانبی شروع به رشد کنند تعویض گلدان هر ساله در بهار انجام می شود. معمولا" جوانه انتهائی گیاه مسن را قطع می کنند تا شاخه های جانبی شروع به رشد کرده ، گیاه پرپشت و انبوه تولید کند .بهتر است گلهای خشک شده روی گیاه حذ ف شود.