۲۸ مهر ۱۳۸۸

سبزي كاري در خانه:



مقدمه:

امروزه اين مسأله به اثبات رسيده كه بين رژيم غذايي افراد و سلامت آنها رابطه عميقي وجود دارد. سبزي‌ها از نظر دارا بودن انواع ويتامين‌ها، مواد معدني، مواد پروتئيني، مواد قندي و همچنين مقدار قابل توجهي سلولز كه باعث سهولت هضم غذا مي‌شود، نقش بسيار مهمي در تغذيه انسان ايفا مي‌كنند.

وجود حداقل 10 عنصر براي ادامه رشد و نمو بدن ضروري است كه بيشتر اين عناصر در سبزي‌ها يافت مي‌شوند. طي تحقيقات به عمل آمده توسط پزشكان و متخصصان تغذيه اين نتيجه حاصل شده كه بايد سبزيجات و ميوه جات 80درصدو مواد پروتئيني و قندي فقر 20درصد حجم كل غذاي افراد را تشكيل دهد.

بنابراين مي‌توان با اختصاص دادن بخشي از محوطه منزل به احداث باغچه براي سبزيجات هم سبزي تازه و بهداشتي توليد كرد و هم با اين عمل محوطه را از حالت بي‌روحي در آورده و در واقع با ايجاد يك نوع فضاي سبز به زيبايي منزل كمك نمود و در آخر اين كه گامي در جهت خود كفايي خانواده در اين زمينه برداشت.

در اين مقاله، سعي بر اين شده مزايا،‌خواص دارويي،‌ چگونگي مصرف غذايي و طرز كاشت، داشت و برداشت 11 سبزي عمده و مورد مصرف اغلب مردم تشريح گردد تا خواننده بتواند با دريافت اطلاعات لازم به صورت عملي اقدام به كاشت سبزي در منزل خود نمايد

1ـ تربچه

تربچه گياهي يكساله يا دو ساله (در سال دوم توليد بذر مي‌كند) است و جزو سبزي‌هاي فصل خنك مي‌باشد كه حساس به گرما است.



كاشت:

قبل از كاشت بايد زمين را با كود حيواني پوسيده تقويت و زير و رو كرد، كاشت تربچه نياز به زمين پوك و قوي دارد. افزايش آن با بذر است (بذر تربچه گرد و قرمز رنگ است كه تا 5 سال قوه‌ ناميه خود را حفظ مي‌كند) بذر را به صورت دست پاش يا رديفي در رديف‌هايي با فاصله 40-30 سانتي‌متر از هم مي‌كارند. در نواحي گرم، تربچه را از شهريور تا ارديبهشت و در نواحي سردسير از اسفند تا شهريور ماه مي‌كارند.

داشت:

به علت رشد سريع تربچه، لازم است در فصل بهار و تابستان هر 6 روز يك مرتبه زمين را آبياري كرد و در پاييز بايستي مرتباً فاصله رديف‌ها را وجين نمود، در غير اين صورت تربچه‌ها شروع به پوك شدن مي‌كنند و غيرقابل مصرف مي‌شوند.

برداشت:

با توجه به طول رشد كوتاه اين سبزي، حدود 40-20 روز بعد از كاشت بذر مي‌توان اين سبزي را برداشت نمود. تربچه بايد به موقع برداشت شود و اگر در اين مورد تأخير شود مرغوبيت خود را از دست مي‌دهد.

چگونگي مصرف غذايي:

از برگ و ريشه آن به عنوان سبزي خوردني به صورت خام استفاده مي‌شود. از تربچه در تهيه سالاد نيز استفاده مي‌گردد.

خواص درماني:

تربچه مقدار زيادي ويتامين A، B ، C دارد خوردن

ترب بعد از ناهار و شام باعث هضم غذا مي‌شود زيرا عمل روده‌ها را آسان مي‌كند، همچنين براي اين از بين بردن سنگ كليه مؤثر است. خوردن ترب براي افراد چاق مفيد و براي افراد كه پس از خوردن تخم مرغ احساس سنگيني مي‌كنند خوردن ترب توصيه مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: